-
در مذمت آیینهای سوگواری؛ وقتی مرگ به تماشا بدل می شود
علی ضامنی پور -
فرماندار کهگیلویه و بازتعریف جلسات شورای اداری؛ از هماهنگی تا مطالبهگری جدی
ناشناس -
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان
نقد بی غرض

افتونیوز؛ محمود منطقیان
غرض آمد هنرپوشیده شد.
صد حجاب از دل به سوی دیده شد.
نقد درست پژوهش می خواهد،دلیل و مستند می خواهد، بی طرفی و انصاف می خواهد.
روح حقیقت جویی می خواهد.
دقت و کنجکاوی می خواهد
نه مانند بوسهل زوزنی که به دنبال مغضوبی چون حسنک می گشت تا او را بیازارد و لت بزند.
کسی که می خواهد کسی یا چیزی را نقد کند نخست باید پیش داوریها و عقاید و تعصبات شخصی خود را درهنگام نقد و داوری کنار بگذارد و در کار نقد دخالت ندهد.
انسانی که گرفتار بدبینی و تعصب و پیش داوری است و درکاری تحقیق نکرده،درکار نقد درست، ناتوان است و نمی تواند بی طرف باشد و داوری واقع بینانه و منصفانه ای داشته باشد.
در کار نقد نه روش صرفانه خوش بینانه می تواند حقیقت را بازگو کند و نه روش تعصبی و بدبینانه.
بلکه این روش واقع بینانه است که می تواند ما را به حقیقت نزدیکتر کند.
در نقد منصفانه هم معایب دیده می شود و هم محاسن. تنها بدیها را دیدن و یا تنها خوبیها را دیدن، دور از انصاف و داوری عادلانه است.
هیچ کس را نمی توان یافت که صد درصد بد باشد و یا صد در صد نیک. چرا که نیک و بد آدمها به نسبت است نه مطلق.
ازنگاه مولانا:
"آنکه گوید جمله حق است ابلهی است
وآنکه گوید جمله باطل او شقی است"
در بوستان سعدی حکایتی آمده است که برخی بر شخص نیکو سیرتی که شاه به او جایگاهی داده بود رشک می برند و از او در نزد شاه بدگویی می کنند تا وی را از مقامی که دارد بیندازند. شاه در کار آن مرد کندوکاو کرد تا حقیقت بر وی روشن گردد و چون او را مورد باز خواست قرارداد و از او پرسشها کرد، آن مرد نیکو، داستان ابلیس را برای شهریار تعریف کرد که شخصی ابلیس را در خواب می بیند که بس زیبا روی و دلرباست و باشگفتی از او می پرسد: تو که در زیبایی حُسن قمر را داری چرا نقش تو را در ایوان شاه و همه جا زشت رو می کشند.؟
ابلیس فغانی کشید و پاسخ داد این شکلها،شکل واقعی من نیست،اما چون قلم در دست دشمن است، هرجور خواست شکل مرا ترسیم می کند:
" بر اینت بگویم حدیثی درست
اگر گوش با بنده داری نخست.
ندانم کجا دیدهام در کتاب
که ابلیس را دید شخصی به خواب
به بالا صنوبر، به دیدن چو حور
چو خورشیدش از چهره میتافت نور
فرا رفت و گفت: ای عجب، این تویی
فرشته نباشد بدین نیکویی
تو کاین روی داری به حُسن قمر
چرا در جهانی به زشتی سمر؟
چرا نقش بندت در ایوان شاه
دژم روی کردهست و زشت و تباه؟
شنید این سخن بخت برگشته دیو
به زاری برآورد بانگ و غریو
که ای نیکبخت این نه شکل من است
ولیکن قلم در کف دشمن است.
زصاحب غرض تا سخن نشنوی
که گرکاربندی پشیمان شوی."
ملک الشعرا بهار داستان مرد نیکو و خوش سخن و ادیبی را می آورد که شخصی او را در مجلسی با اوصاف نیکی که داشت، برای نمایندگی مجلس معرفی می کند که ناگاه از گوشه و کنار مجلس به شخص نامزد شده می تازند و تیرهای تهمت به سویش رها می کنندو هریک عیبی را که در خود اوست به او نسبت می دهند و در صدد ضایع کردنش برمی آیند.
محمدتقی بهار سرانجام با استناد به سخن سعدی، چنین نتیجه می گیرد که این برداشتها همه از روی غرض است و آنکه با چشم غرض به حضرت یوسف زیباروی هم بنگرد،او را زشت رو و نا زیبا می بیند.:
"درحق وی همه از نفس نمودیدقیاس.
وین حقیقت ز سخن های مخالف پیداست.
چونکه پای غرض آمد،مرض آید به وجود
گفته سعدی شیراز بر این حال گواست.
-گر تو باچشم ارادت نِگری جانب دیو
دیو اندر نظرت افرشته وش و حور لقاست.
وگر از دیده انکار به یوسف نگری
یوسف اندر نظرت زشت رخ و نا زیباست-."
در اینجا به آیه ای از قرآن اشاره می کنم که از هر منظری به آن نگاه شود--ایمان یا انکار-- ستوده
و راهنماست :
"لا یجرمنکم شنئان قوم............
"نکند به خاطر دشمنی با قومی از عدالت چشم بپوشید که نزدیکترین چیز به پارسایی عدالت است"
اما کینه و تعصب و مطلق گرایی فکر را فلج و چشم دل را کور می کند و حقیقت جویی و انصاف را در وجود آدمی می میراند.
درکتاب بسیار سترگ شاهنامه بی انصافی در داوری کم می بینیم و قهرمانان شاهنامه حتا در بیان صفت نیک دشمنان خود چیزی را فرو نمی گذارد.
گاهی تورانیان ایرانیان را در صفاتی که دارند می ستایند و هم زمانی ایرانیان تورانیان را.
مانند برشمردن صفات برجسته رستم از سوی پیران.:
"یکی مرد بینی چو سرو سهی
به دیدار با زیب و بافرهی.
به رزم اندرون چون ببندد میان
تنش زور دارد چه شیر ژیان"
و ستودن پیران ازسوی گودرز و تاسف خوردن او از کشته شدن پیران.
ویا بزرگ جلوه دادن افراسیاب از سوی زال:
" شود کوه آهن چه دریای آب
اگر بشنود نام افراسیاب"
و......
مراد این است که نقد و داوری کردن درمورد کسی یا چیزی هم دانش می خواهد و هم انصاف و آنکه در مورد شخص خاصی و یا موضوعی دانش لازم و یا انصاف ندارد،هرگز نباید وارد حوزه داوری و نقد شود.
و از سویی هرشخص و هرصنف و دستگاهی که رفتار و کارشان مورد نقد قرارنگیرد سر از خودکامگی و برتری جویی در می آورند و ناقدان آنها از نظر جانی و آبرویی و زندگی در امان نیستند.
سخن پایانی اینکه،هیچ نفعی وهیج مقام و جایگاهی و هیچ شخصی با هرمقامی و هیچ دین و ایدئولوژی و آیینی ارزش آن را ندارد که به خاطر آن حقیقتی زیر پا نهاده شود.
حقیقت را باید به خاطر خود حقیقت دوست داشت، نه به خاطر خدا و هیچ چیز دیگر که حقیقت جویی و دوست داشتن حقیقت، برترین صفت و منش انسانی است.
به امید انکه همه ما انصاف و راستی را بر هر چیز دیگر برتر شماریم...
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
رضایی: معوقات آبداران پرداخت شد / هشدار نسبت به تنش آبی در ۶۳۹ روستای استان
-
فشار ازدواج؛ زخمی خاموش بر شانهی دختران کهگیلویه و بویراحمد
-
فراخوان ششمین جشنواره بینالمللی ستارههای صحنه منتشر شد/ جزییات
-
آیین باشکوه بزرگداشت حافظ در دانشگاه یاسوج برگزار شد
-
ابلاغیه مساله ساز مدیر درمان تامین اجتماعی استان علیه مردم و داروخانه ها
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد: پاسداشت مفاخر استان از حسین پناهی تا فریدون داوری
-
استاندار اسبق استان در دولت مسیولیت گرفت/ حکم قایمپناه برای «موسی خادمی»
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!